Desatero proti krádeži
Odkaz na speciální stránky projektu Rok zabezpečení vozidel
Zlodějům aut je jedno koho okradou. Společnost, která se specializuje na operativní leasing automobilů, proto na základě čtyřleté studie pojistných událostí v jím spravovaném vozovém parku připravila desatero pro všechny firmy, ale i běžné motoristy, kteří chtějí riziko krádeže automobilu omezit. Ukazuje se, že krádež je možné ztížit dodržením několika jednoduchých zásad. Nejvíce se kradou automobily, které jsou na trhu nejpočetněji zastoupené. Chcete-li tedy minimalizovat riziko krádeže, podřiďte tomu svůj výběr vozového parku. Riziko krádeže ale závisí i na dalších faktorech - v menší míře se například kradou japonské vozy, zřejmě kvůli méně známým a složitějším technologiím. Důležitá je i motorizace - například pokud jste jezdili v letech 2005 až 2009 s Fabií 1.4, existovalo riziko cca 1:200, že vám ji za tuto dobu ukradnou. U Fabie 1.9 už ale toto riziko činilo 1:100. Mnoho vozidel je odcizeno tzv. na zakázku, to znamená, že pachatelé hledají konkrétní značky a typy vozidel, pro které mají v danou chvíli odbyt. Pokud např. necháte ze svého vozu odstranit označení motorizace, rozhodně tím zlodějům znesnadníte práci. Samozřejmě zloděj "profesionál" si i s tímto poradí, ale automobily rozhodně nekradou pouze zkušení zloději. Nechávat ve vozidle např. technický průkaz nebo náhradní klíče je hazard, který vám přidělá problémy navíc při likvidaci pojistné události u pojišťovny. Pojistitel totiž může po přezkoumání věci pojistné plnění snížit, nebo dokonce i odmítnout. Pokud tyto věci ve svém vozidle necháváte, uvědomte si, že velice usnadňujete zloději další legalizaci vozidla. V případě náhradních klíčů se navíc pravděpodobně dočkáte toho, že pachatel, který chtěl původně "pouze" odcizit autorádio, nakonec ukradne vozidlo celé. Zmíněnou neopatrností se vyznačují hlavně firemní řidiči. Zamyslete se nad tím, kde své vozidlo zaparkujete. Některá tmavá zákoutí zajišťují pachateli naprosto nerušený klid pro "práci". Pravděpodobně najdete ve svém okolí řadu míst, která jsou buď pod dohledem kamer, nebo kolem nich častěji projíždí policejní hlídka, či jsou v nejhorším alespoň v dohledu nějakého obytného domu. Pár kroků navíc v tomto případě určitě stojí za větší klid. Ideální je samozřejmě garáž či hlídané parkoviště, máte-li tuto možnost. Každé vozidlo by mělo být vybaveno nějakým zabezpečením. Cena těchto zabezpečovacích prvků se vám často vrátí na slevách, které při jejich instalaci do vozidel většina pojišťoven nabízí. Pro příklad: u standardního vozidla Škoda Octavia se pořizovací cena kombinace vyleptání VIN kódu a mechanického zamykání převodovky může vrátit v závislosti na ceně vozidla už za 4 roky. Pro případného zloděje toto zabezpečení sice neznamená nepřekonatelnou překážku, ale určitě mu maximálně znesnadní další nakládání s vozidlem. Zloděj si proto raději vybere vedle stojící automobil, který podobnou ochranu nemá. Jedná se o různá dodatečně montovaná elektronická zabezpečovací zařízení nebo vyhledávací a monitorovací systémy, kde sice musíte počítat s vyšší pořizovací hodnotou a určitými náklady za přenos dat, ale na druhou stranu vám tyto přístroje zaručí přesnou informaci o pohybu vašeho vozidla. V některých případech je lze v případě firemních vozidel navíc spojit s elektronickou knihou jízd, čímž lze podstatně ušetřit celkové náklady na provoz vozidel. Na první pohled se jeví toto doporučení jako zbytečné, ale studie ukázala, že velké procento řidičů v případě krátkodobého zastavení vůbec zabezpečení neaktivuje. Nejčastěji se jedná o uzamykání řadící páky. Opět možná pro někoho zbytečné doporučení, ale je s podivem, kolik vozidel je ročně odcizeno poté, co je řidič nechal odemčené, někdy i nastartované, byť jen na malou chvilku. Například při odstraňování sněhu ze skel nechává řada řidičů automobil nastartovaný, aby se vytopil vnitřní prostor. Nebo si jdou něco uložit do zavazadlového prostoru a klíčky si nevezmou s sebou. Ano, i takto se kradou auta. Drzost a rychlost některých pachatelů je opravdu nepředstavitelná. Vždy si dobře rozmyslete, komu klíče od svého automobilu dáte do ruky. Nebezpečné mohou být například různé "nadstandardní" služby, kdy vám "zdarma" vozidlo přivezou, odvezou a podobně. Udělat kopie klíčů je dnes otázkou minut. Výsledky studie ukázaly také mnohem menší opatrnost firemních řidičů oproti běžným motoristům. "Stalo se nám, že firemní řidič si nechal ukrást automobil několikrát za sebou na stejném místě. Bylo mu to jedno, protože hned další týden si vždy mohl vyzvednout nové služební auto, a to bez jakýchkoliv sankcí. Zaveďte proto ve firmě určitou spoluzodpovědnost firemních řidičů za svěřený služební automobil.Nenechte si ukrást auto
1. Věnujte pozornost výběru vozidla
2. Znesnadněte identifikaci vozidla
3. Nenechávejte ve vozidle technický průkaz ani náhradní klíče
4. Přemýšlejte o tom, kde své vozidlo parkujete
5. Věnujte pozornost základnímu zabezpečení svého automobilu
6. Zvažte "nadstandardní" zabezpečení
7. Pokud už ve vozidle zabezpečovací zařízení máte, používejte jej
8. Nenechávejte své vozidlo bez dozoru odemčené
9. Nikomu nesvěřujte klíče od automobilu
10. Firemní řidiči jsou lhostejnější