Má dcera byla přijata do ZŠ v Mníšku pod Brdy. O této škole jsem slyšela či četla z různých zdrojů mnoho rozličných názorů. Myslím, že většina rodičů řeší otázku výběru školy, zejména vstupuje-li jejich ratolest do 1. třídy. Říkám, není to škole, je to o lidech, kteří tam pracují – ostatně, jako všechno. Pamatuji si, jak vypadalo „školství a škola“ v době, kdy jsem byla já studentkou. Neměla jsem školu ráda. To, že se hodně věcí změnilo, jsem si uvědomovala, ale jak, to jsem netušila. Začala jsem se tedy i já více zajímat. Zjistila jsem, že ZŠ Mníšek pod Brdy nabízí alternativní způsob vzdělávání, program Začít spolu. Neuměla jsem si však z článků pořádně představit, o čem to je. Bylo mi umožněno se přijít do výuky tohoto programu podívat a byla jsem naprosto nadšená.
V září dcera nastoupila a je v Začít spolu.
Jsem fascinovaná prací učitelů, kteří věnují neskutečné množství času a úsilí přípravou materiálů a různých aktivit, aby ulehčili dětem jejich první dny a umožnili jim socializovat se s ostatními i se školou samotnou.
Jsem fascinovaná vybavením většiny tříd, kdy se snaží učitelé využít všechny nástroje (a teď nemluvím jen o moderních technologiích) k výuce i získání zájmu dítěte. Zejména v dnešní době, kdy jsou děti přesyceny – TV, hračky, počítače, iPady, mobilní telefony, … – je velmi těžké děti čímkoli zaujmout.
Jsem fascinovaná přístupem školy. Já, jako rodič, se spolupodílím na práci mého dítěte v rámci školního vzdělávání. Není to přeci JEN na škole, potažmo učiteli. Je to společná práce školy = učitele + žáka + rodiče. Je velmi snadné „hodit zodpovědnost“ na školu. A je velmi těžké přiložit ruku k dílu. Nejen pro rodiče, ale i pro školu, pro učitele. Umíte si představit, jak náročné to musí být pro učitele, mít v „zádech“ x různých rodičů :-) ?
Poznávám, O ČEM JE program Začít spolu, jak a proč učí jednotlivé předměty, proč se snaží neznámkovat a že je třeba rozvíjet nejen inteligenci, ale i vůli, emoce a sociální dovednosti. Nejde jen o to sdělit fakta. Dětem se dává příležitost k přemýšlení, diskusi a týmové práci. Pracují v tzv. centrech aktivit, v nichž se učí vše, co se učit dle ŠVP mají. JEN jinou a hravou formou. Nejen aby zopakovaly, co je v učebnici a v sešitě. Ale učí se přemýšlet, učí se spolupracovat, zacházet s daty a vymyslet něco nového.
Ti z Vás, kteří si myslí, že je to učení bez pravidel, tak věřte, že tomu tak není. Představte si, že jdete hrát hokej. Klasika „nažene“ hokejisty na stadion, kde hraje na předem nalajnovaném hřišti ohraničeném mantinely. Začít spolu vezme tým na otevřenou plochu, na zmrzlé jezero, kde je učí „udržet“ tým, vytvořit si společně „hřiště“ a nerozprchnout se mimo „hrací“ území. Je to velmi těžké a všichni učitelé mají můj obrovský obdiv. A je to opravdu jako se vším. Velmi záleží na tom, jak se daná věc uchopí, ať už je to názor, víra, alternativa vzdělávání, výchovy atd…Vše se dá interpretovat jinak, ze všeho lze udělat paskvil. Ale v případě této alternativy vzdělání, pokud se správně uchopí, budu vděčným rodičem, jehož dítě bude vnímat školu (pevně věřím) lépe, než jsem vnímala já.
Považuji se za „normálního rodiče“, který chce to nejlepší pro své dítě a který se snaží tzv. zlatou střední cestou zacházet se vším, co mu do cesty vstupuje. Respektuji odlišné názory jiných lidí a nikoho nechci k ničemu přesvědčovat a není to ani cílem tohoto příspěvku. Mrzí mě však názory těch, kteří odsoudí něco, co vůbec neznají. Mě může tento program nadchnout, jiného nemusí. V ZŠ Mníšek pod Brdy mohou děti nastoupit do klasického vzdělávání, nemusí si volit alternativu. Učitelé jsou báječní a škola se zajímá o všechny děti stejně, ať už jsou v programu Začít spolu či nikoli :-). Tolik činností, do nichž se škola zapojuje, příležitostí, které dětem umožňuje, ať už díky programům EU nebo díky spolupráci s jinými institucemi,…ani to nestíhám vše pobírat! Z tohoto přístupu jsem naprosto nadšená. Jsem ráda, že možnost volby vzdělávacího programu tady existuje, uvědomuji si, že je to velmi těžké „ukočírovat“ a hodlám se sama jako rodič zapojit a přiložit ruku k dílu ke spokojenosti všech stran (učitel+žák+rodič).
Monika Strouhalová